Schrijftip: schrijven vanuit je lezer

schrijven vanuit je lezer

Schrijftip: schrijven vanuit je lezer

Veel mensen die een zakelijk stuk moeten schrijven, redenen en schrijven vooral vanuit zichzelf: wat wil ik allemaal vertellen? Veel effectiever is het om te schrijven vanuit je lezer: welke informatie heeft die nodig? In deze blog leg ik je uit waarom dat zo belangrijk is.

Als je een zakelijke tekst schrijft, of dat nu een e-mail, een offerte, een adviesrapport of een evaluatie is, wil je daar altijd een bepaald doel mee bereiken. Je wilt je lezer informeren, overtuigen of activeren. Om dat te bereiken, geef je informatie of argumenten of leg je uit welke stappen iemand moet nemen. Alles wat je schrijft, moet bijdragen aan je doel.

Wie is je lezer?

Maar dat de informatie die je opneemt, bijdraagt aan het doel van je tekst, is niet voldoende. De informatie moet ook passen bij je lezer, anders zal die je tekst niet begrijpen, niet overtuigend vinden of de stappen verkeerd uitvoeren. Het is dus belangrijk om goed te weten wie je lezer is. Als je dat weet, kun je vanuit je lezer denken, en dus schrijven. Hieronder geef ik per tekstdoel wat handvatten om de schrijven vanuit je lezer.

Informerende tekst

Bij een informerende tekst is het goed om te bedenken: welke vragen heeft mijn lezer over dit onderwerp? Wat is echt essentieel om te weten? Welke nieuwe vragen roepen mijn antwoorden op? Welke voorkennis heeft mijn lezer al?

Overtuigende tekst

Bij een overtuigende tekst moet je ook bedenken wat je lezer al over het onderwerp weet, maar ook wat zijn of haar standpunt over het onderwerp is. Door welke argumenten zal hij of zij zich laten overtuigen? Wat zijn belangrijke aspecten aan een product of dienst? Welke eisen stelt iemand aan een advies? Laat zien dat je aansluit bij wat je lezer wil; daar wordt je tekst een stuk overtuigender van.

Activerende tekst

Bij een activerende tekst is de volgorde vaak belangrijk. Schrijf de stappen op in de volgorde waarin de lezer ze moet uitvoeren. ‘Knip de onderdelen uit, nadat u ze heeft overgetrokken op apart papier’ is vragen om fouten.

Effectiever

Door op deze manier vanuit je lezer te schrijven, zal die zich meer aangesproken voelen door de tekst. Het gevolg daarvan is dat je tekst effectiever is, en dat is natuurlijk wat je wilt.

Meer weten?

Wil je meer weten over schrijven voor je lezer? In de training Efficiënt schrijven in de Individuele schrijfcoaching komt dit onderwerp altijd aan de orde.

7 tips om betere e-mails te schrijven

Gratis e-boek

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief van AV Taaltraining en begin vandaag nog met het schrijven van betere teksten. Het e-boek krijg je helemaal gratis.

  • In het kader van de Europese Wetgeving moet ik je de volgende toestemming vragen:
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.