Om een goede tekst te schrijven, is het belangrijk dat je je verplaatst in je lezer. Maar daarmee ben je er nog niet. Als je écht lezergericht wilt schrijven, moet je ook je zinnen vanuit de lezer formuleren.
Om lezergericht te schrijven moet je allereerst het juiste perspectief kiezen: kijk niet van veraf naar je lezer, maar ga in zijn of haar schoenen staan, en en kijk vanuit die kant naar het onderwerp van je tekst. Je schrijft dan vanuit je lezer, waardoor je tekst effectiever wordt. Vergelijk deze zinnen maar eens:
- Ik stuur u in de bijlage een folder met informatie over onze werkzaamheden.
- In de bijlage vindt u een folder waarin precies staat wat u van ons kunt verwachten.
De eerste zin is geschreven vanuit het perspectief van de schrijver, de tweede vanuit het perspectief van de lezer. Die lezer zal zich veel meer aangesproken voelen door die tweede zin. Vraag je dus altijd af: wat heeft mijn lezer aan deze informatie?
Belang van je lezer
Nog een manier om lezergericht te schrijven, is het belang van je lezer benoemen. Daar moet je over nadenken bij de voorbereiding op het schrijven van een tekst.
- Als wij het ingevulde formulier binnen twee weken ontvangen, kunnen we je inschrijving nog deze maand afronden.
- Als je het formulier binnen twee weken invult en terugstuurt, kun je begin volgende maand al profiteren van alle voordelen van een lidmaatschap!
Die tweede zin maakt veel beter duidelijk waarom de lezer er zelf baat bij heeft om het formulier zo snel mogelijk terug te sturen. Dat maakt de kans dat hij of zij dat ook doet veel groter. Je tekst wordt dus effectiever. Nóg effectiever zou het trouwens zijn om een concrete datum te noemen.
Meer weten?
Wil je zelf leren om lezergericht te schrijven? In de training Zakelijk e-mailen komt dit onderwerp aan bod, en natuurlijk kan het ook onderdeel zijn bij Individuele schrijfcoaching.