Vaak zie ik stukken waarin veel overbodige informatie staat, of die alle kanten op lijken te gaan. Dat is eigenlijk simpel op te lossen: formuleer voor je gaat schrijven je hoofdboodschap. Dat maakt het veel makkelijker om een samenhangend stuk te schrijven.
Wat is je hoofdboodschap?
Wat is dat dan, je hoofdboodschap? Dat is eigenlijk heel simpel: het is het allerbelangrijkste dat je lezer moet weten, vinden of doen na het lezen van je tekst. Probeer dat in één zin samen te vatten. Alle nuance mag in zo’n hoofdboodschap ontbreken – hij is vooral voor jezelf bedoeld. Bij het schrijven van een tekst gebruik je die hoofdboodschap om te bepalen welke informatie wel en niet in je tekst thuis hoort. Ook kan de hoofdboodschap helpen bij het bepalen van de structuur van je tekst.
Hoe formuleer je je hoofdboodschap?
Hoewel je hoofdboodschap dus niet letterlijk zo terugkomt in je tekst, is het wel belangrijk om hem helder te formuleren. Dat doe je door de hoofdboodschap te koppelen aan het doel van je tekst. Je lezer moet dus iets weten, vinden of (kunnen) doen. Vervolgens zeg wát dat dan is. Enkele voorbeelden:
- De lezer weet hoe hij of zij zich ziek moet melden.
- De lezer vindt locatie X de beste keuze voor de nieuwe vestiging.
- De lezer kan een heldere hoofdboodschap formuleren.
Hoofdboodschap in je tekst
Je hoofdboodschap neem je nooit op in je tekst op de manier waarop je die net geformuleerd hebt. Wel kan het in sommige teksten handig zijn om een lezersvriendelijke versie op te nemen. In adviesteksten staat in de inleiding bijvoorbeeld vaak al kort wat het advies is: ‘Ons advies is om voor locatie X te kiezen voor de nieuwe vestiging.’ Op die manier weet de lezer wat hij of zij kan verwachten.
Meer weten?
Een hoofdboodschap formuleren oefen je in de trainingen Zakelijk e-mailen, Efficiënt schrijven en natuurlijk in een individuele schrijfcoaching.